Latter kan være en GAME CHANGER!

Sådan kan du hive dig selv op

Kender du de dage hvor du ikke rigtig når noget? Eller måske endnu værre at du når en masse ligegyldige ting, der hverken gør dig glad, tilfreds, eller får dig tættere på de mål, du har sat dig? Sådan en dag havde jeg i går – men der er håb forude! I dette blogindlæg vil jeg fortælle dig lidt om min dag i går, som ikke ligefrem var præget af gode beslutninger, og komme med tre steps der kan hjælpe dig (og mig) tilbage på sporet! Kan vi bruge f.eks. latter til at ændre den kurs, vi er på vej imod?

Min dag i går….

Dagen startede supergodt, jeg startede klokken 6.30, hvor jeg kastede mig over min første opgave. Det gik rigtig godt, og klokken 11 kunne jeg vinge dagens første opgave af. Fedt!

Jeg fik lyst til en lille snack, og her tog jeg en beslutning, som fik konsekvenser for resten af dagen. ”Jeg napper lige en mælkesnitte”… Du ved den som er mere sukker end mælk? Derefter gik det helt galt for mig. Min indre sukkerjunky kommer frem og jeg kaster mig over en halv pakke makroner.

I situationen ser jeg ikke de kommende konsekvenser, jeg skal bare have mit fix. Jeg sætter mig tilbage til computeren for at arbejde, men jeg skal da lige tjekke Facebook og linkedin, og jeg var da vidst i gang med det der Cursed treasure-spil, var jeg ikke?

Der gik en time – og en mere og en mere. ”har vi mere sødt i huset?” – ud i køkkenet og lede. Abstinenserne meldte sig på banen.

Jeg begyndte at gå ud af en sti af dårlige beslutninger. Lysten og impulser havde taget fuldstændig over, det var som om, jeg ikke længere var herre over mine beslutninger.

Sidst på dagen havde jeg en aftale med min kone. Vi skulle til sidste jordemoderkonsultation inden fødslen, så det var jo stort, men jeg var i dårligt humør. Jeg havde brugt de sidste fire timer på at spille et dumt computerspil, se youtubeklip, være på Facebook og andre ubetydelige overspringshandlinger.

Noget måtte ændres

Jeg vidste, at hvis jeg skulle kunne ligge mig til at sove med ro i sindet den aften, havde jeg brug for en game changer – en handling som kunne ændre den nedadgående spiral af dårlige beslutninger.

Efter jordemoderkonsultationen faldt spørgsmålet fra min kone, ”har du tænkt på aftensmad?”. Alt strittede i mig, jeg var nedtrykt og bestemt ikke i overskud. Jeg havde allermest lyst til at sætte mig hjem foran computeren og forsvinde væk i alt muligt ligegyldigt. Men min kone var træt, så jeg vidste, at jeg måtte mande mig op. ”Den klarer jeg, cykel du bare hjem, så handler jeg ind og står for aftensmaden”.

Jeg gik over til Rema1000, og mange tanker gik gennem mit hoved: ”hvorfor er jeg så nedtrykt?”, ”hvorfor kan jeg ikke bare få arbejdet?”. Jeg var ramt af dårlig samvittighed, eller det som jeg kalder den usynlige hammer, der slår dig oven i hovedet, når du godt ved, at du træffer dårlige beslutninger. Jeg vidste jeg blev nødt til at få den væk, hvis det ikke skulle ødelægge resten af dagen.

Rema1000 er jo slaraffenland for en sukkerjunky. Alt i min krop råbte på mere sukker, men min hjerne vidste godt, at det ville være brænde på bålet, i forhold til den negative spiral jeg var fanget i. Jeg endte med at købe en müslibar – og dem ved vi jo godt alle sammen har sin andel sukker i. Flot Søren. Jeg besluttede mig for at tage styringen igen, fjerne hammeren og acceptere dagens forløb. Jeg så redningen foran mig – aftensmaden. Det var mig, der skulle lave den, og det ville give et naturlig afbræk i den spiral, jeg havde bragt mig selv i.

At være tvunget til at lave mad i en time uden at kunne fravige opgaven, fik mig til at føle mig godt tilpas. Dels fordi jeg fik lavet noget fornuftigt, og dels fordi jeg gjorde noget godt for min kone.

Maden blev min redning i dag men hvad med i morgen?

Jeg vågnede her til morgen og tænkte, at jeg ikke kan være den eneste, som oplever denne negative spiral af dårlige beslutninger. Men hvad er det egentligt, jeg gør for at ændre den? Hvad kan du gøre for at lave en game changer, når du er på vej ud af en sti, der ikke er hensigtsmæssig?

 

Jeg kan koge det ned til tre steps:

  1. FÅ BEVIDSTHED

Først og fremmest er det vigtigt, at du bliver bevidst om, hvad der er dårlige valg for dig! Det som kendetegner de dårlige valg for mig er, når jeg gør ting som mentalt og fysisk dræner mig for energi. Dette gælder for eksempel at spise sukker, som ofte rammer mig 20-30 minutter efter indtagelse, spille computerspil, Facebook, og lave ikke-arbejdsrelaterede opgaver, se serier osv. Jeg er ofte mere træt og ufokuseret, efter disse handlinger.

Hvad er dine energislugere?

  1. FJERN HAMMEREN!

Fjern den usynlige hammer, den dårlige samvittighed. Jeg har de senest par år arbejdet med, at jeg ikke vil have dårlig samvittighed over min dårlige valg – det fører mig ikke videre. Tidligere har jeg taget mine valg fra i går med ind i den næste dag, hvilket har resulteret i, at jeg absolut heller ikke har fået lavet noget dagen efter. Det er derfor vigtigt acceptere, hvad du har gjort, for derigennem at kunne tage en aktiv beslutning omkring hvad du vil gøre. Det er alt for hårdt at have den store hammer til at slå dig oven i hovedet. Det er mig selv, som har taget valget og beslutningerne, og den eneste vej frem er at acceptere det gjorte for at kunne komme videre.

  1. IDENTIFICER GAME CHANGER

Find ud af hvad der er dine Game changer. Hvad giver dig energi, så du bagefter kan kaste dig over opgaverne igen med nye øjne? I går var det at ændre rammen for mig – at lave mad. Men jeg har et helt arsenal af ting, som jeg ved kan ændre en dårlig spiral for mig. Du skal finde dine.

Eksempler for mig er: lav mad, går en tur, snak med mennesker, spil musik og selvfølgelig det at grine. Det sidste er enormt effektivt! For mig handler en game changer om at gøre noget, som ændrer mine tanker. Derfor er det aktiviteter, som gør mig glad og ikke nødvendigvis noget arbejdsrelateret. Det kan være du tænker, at når det nu ikke er arbejde, så er det ikke det rigtige valg, men ofte er det netop det, der gør, at du efter lidt tid kan vende tilbage med fornyet energi og arbejde langt mere effektivt – og så kan tiden jo være ret godt givet ud

Det virker for mig, jeg endte med at have en super fed dag.

Latter som Game Changer

Det at grine i bare 2 minutter er en utrolig effektiv måde at ændre dit sind på. Men ofte kan det være virkeligt svært at hive sig selv op til at grine, specielt når du er i en negativ spiral, og du bare sidder selv.

Find nogen du kan grine med, enten helt mekanisk haha grine, eller lav noget sjovt sammen, spil et spil eller lav en aktivitet, som kan løsne op – hvis du er alene så prøv at ringe til en god ven eller bekendt, du kan grine sammen med.

Og det er specielt det med at løsne op, latter er helt fantastisk til. Når du griner, så forbinder du krop og sind, og kroppen begynder at producere endorfiner og dopaminer, som er kroppens egen glædesmedicin. Vi bliver glade af at grine, også selv om vi starter ud med at være nede.

Det er vigtigt, at når du har lavet en game changer, f.eks. har grinet, at du lige bagefter kaster dig over en opgave, som får dig tilbage på sporet. Hvis du har valgt den rigtige game changer, vil du opleve, at du har mere overskud til at kaste dig over denne.

Prøv næste gang du er sammen med en kollega at grine samme, og mærk hvordan kroppen har det lige efter?

Hvornår har du sidst grinet, og hvad gjorde det for din dag? Del gerne din historie med mig

No Comments

Post A Comment

Call Now Button